2021.12.08.

Beszántjuk a fesztiválok helyszínét, vagy visszatér az élő zene?

Mikor állhat lábra az élő zene? A kérdést milliók helyett – és mellett – a Rolling Stone magazin tette fel, s noha írásában az amerikai piac helyzetét monitorozza, számos kérdésben nincs különbség a többi országhoz képest.

Tabitha Mort fotója a Pexels oldaláról

A 10 hónapos kényszerpihenő után az élő zenei vállalkozások – a művészekről és rajongókról nem is beszélve – most abban reménykednek, hogy a koncertek és a turnék visszatérhetnek 2021 tavaszán – kezdi a cikkét a magazin.

Vajon mennyire van ennek realitása? – kérdezzük mi.

A Covid-19 tavasz óta tartó dúlásának a globális élő zeneipar az egyik legnagyobb vesztese: ez volt az egyik legkorábban leállásra kényszerült szektor – és valószínűleg az utolsók között fog újra elindulni. A promóterek és a foglalási ügynökök elvesztették az állásukat, a helyszínek bezártak, a művészeket elvágták az egyik legbiztosabb jövedelemforrásuktól és a turnék személyzetének ezrei szembesültek pénzügyi és egzisztenciális csőddel.

A globális koncertüzlet, amelynek rekord éve volt, amikor 2020 megkezdődött, a Pollstar szerint 9,7 milliárd dollárt veszített a jegyeladásokból, és további 30 milliárd dollárt bukott a szponzorok, a merch és egyéb kiegészítő tényezők kapcsán. (A magyar helyzetről itt írtunk.) Sokan arra számítanak, hogy a koncertipar végül visszatér a Covid előtti jövedelmező korszakhoz – de ez hosszú és rögös út lesz.

A millió dolláros kérdés még mindig ez: mikor lesznek végre olyanok a show-k, ahogy megszoktuk őket?

Manapság, amikor 10 hónap elteltével végre megkezdődik a nemzetközi oltóanyag-forgalmazás, az élő zeneiparban sokan – az olyan hatalmas óriásoktól kezdve, mint a Live Nation, a kisebb, független helyszínekig bezárólag – 2021 késő tavaszára és nyarára teszik a stadionkoncertek és a fesztiválok visszatérését. A legoptimistább bennfentesek azt remélik, hogy a normálishoz közelítő turnékat őssszel lehet majd megkezdeni.

Az amerikai járványügyi szakemberek azonban azt hangsúlyozzák, hogy ezek a forgatókönyvek még igen messze vannak a realitásoktól. Nagyon sok mindennek kell ugyanis klappolnia, hogy ez a menetrend tartható legyen. Ugyan nem lehetetlen, de az ország (USA) eddigi vírus elleni küzdelme nem sok okot adott az oprimizmusra. “Senki sem gondolta áprilisban, hogy az év végére még mindig ilyen súlyos helyzetben leszünk” – mondta a Rolling Stone-nak Dr. Dean Winslow, a Stanford egyetem járványügyi szakértője.

Az oltás óriási lökést ad annak, hogy ezen túljussunk… Amikor már sok amerikai megkaphatja az oltóanyagot – erről legkorábban késő tavasszal, nyáron, esetleg kora ősszel beszélhetünk… Nagyon optimista becslések szerint jövő őszre visszatérhetnek a szabadtéri koncertek – távolságtartássall és maszkviseléssel –, de a beltéri környezet még mindig nagy veszélyt jelent majd. Úgy látom, hogy 2022 elejéig nem tudjuk megtölteni a koncerttermeket vagy a színházakat úgy, hogy mindenki biztonságban legyen.”

A nagy turnékat általában hónapokkal vagy évekkel előre megtervezik – de ebben az esetben a 2021-es élő zenei szezonnal kapcsolatban még mindig nagyon sok minden a levegőben lóg. Az élőzenés szórakoztatás a tömeges oltásra támaszkodik, és egyelőre nem világos, hogy a vakcina mikor lesz széles körben elérhető. (Az USA-ban az államok és a helyi hatóságok felelősek az oltás beadásáért.) Dr. Anthony Fauci, az ország vezető epidemiológusa átfogó ütemtervet határozott meg arról, hogy milyen lépésekre van szükség ahhoz, hogy Egyesült Államokban mihamarabb  – késő tavasszal vagy késő őszig – elérjék a nyájimmunitást. Az Egyesült Államokban élő 328 millió embernek körülbelül 60-70 százalékát kellene beoltani ahhoz, hogy az esetszámok jelentősen csökkenésbe kezdjenek. De ez után is több hónap kell ahhoz, hogy az új megbetegedések teljesen megszűnjenek.(Pluszinfó: Falus Ferenc mai nyilatkozata szerint, akiket beoltottak, azok is képesek megfertőződni és továbbadni a vírust, de ők nem betegszenek meg.)

A koncertipar azonban így nem tud visszatérni a normális kerékvágásba.

A foglalási ügynökök, a menedzserek és a turnék promóterei szerint a jövő évi képet valószínűleg egyszeri alkalmak, szabadtéri rendezvények, fél- vagy háromnegyed kapacitású koncertek és rövidebb turnék alkotják majd. Ez a bizonytalanság megnehezíti a következő néhány hónapban történő eligazodást, a művészek és stábjaik feltehetően megpróbálnak felkészülni a koncertekre  – szűkösebb költségvetés és a biztonsági irányelvek megváltoztatása mellett.

“A legjobbra kell terveznünk, és a legrosszabbra kell számítanunk” – mondja Greg Horbal, az indie szcéna egyik menedzsere. “Semmi nincs kőbe vésve. Mert semmit sem tudunk kőbe vésni, amíg ezt a dolgot 100% -ban kézben nem tartjuk. A helyszínek számára nagy problémát jelent az, hogy nem lehet teljes kapacitással – vagy akár annak közelében – kinyitni az ajtókat. A 20-25 százalékos kapacitáskorlátozás számos szereplő számára megvalósíthatatlan, ilyen számok mellett egyszerűen nem tud nyereséget hozni a rendezvény.”

Az sem világos, hogy a lehetséges oltási követelmények miként illeszkednek majd a tervbe. A Billboard (és nyomán a Koncert.hu) novemberben arról számolt be, hogy a Live Nation tulajdonában lévő Ticketmaster fontolgatja az oltás vagy a negatív tesztellenőrzés összekapcsolását a rajongók rendezvényeken való részvételével, de az ilyen tervek még mindig a vita fázisában vannak. A rivális AXS a Rolling Stone-nak elmondta, hogy a logisztikai nehézségek és az erősen kérdőjeles adatbiztonsági tényezők miatt nem fontolgatják az efféle lehetőségeket, más megoldásokban gondolkodnak.

S akkor még ott van az előadók kérdése is, mert ahogy Henry Cárdenas, a Bad Bunnyt és Marc Anthonyt is képviselő Cárdenas Marketing Network vezérigazgatója fogalmaz:

Ha a művészeim nem érzik jól magukat, akkor nem fognak turnézni. Biztonságban kell érezniük magukat odakinn, ez a legfontosabb.”

A több szakmai szereplőt megszólaltató cikkben az is olvasható, hogy problémát fog jelenteni, ha mindenki egyszerre indul majd meg, és az is, hogy ez a rajt nem hónapokkal előre megtervezett lesz, hanem a lehetőségek megnyílásától függően hirtelen: erre képtelenség felkészülni, a nagy koncerteket hónapokig tartó hírverések szokták általában megelőzni… Hozzáteszik azonban, hogy az “A-listásoknak” tuti nem lesz jegyértékesítési problémájuk (mindemellett nem zárkóznak el attól a lehetőségtől, hogy eztán ne csak hétvégén rendezzenek koncerteket…). Az már most pontosan látszik, hogy a nagy rendezvényhelyszínek biztosra mennek majd, és a kialakult foglalási versenyben a nagy neveket részesítik majd előnyben. Egyébként azt is mondják – és nem tudjuk, mire alapozzák mindezt, amikor éppen a vírus újabb variánsát üldözik Európa-szerte –, amennyire nem bíznak az USA-béli gyors feltámadásban, olyan optimistán tekintenek a 2021-es nyári fesztiválszezonra Európában. De sokan 2022-ig nem gondolkodnak turnékban, csak egyszeri fellépésekben.

Az élő zeneipar most is sok szempontból ugyanabban a helyzetben van, mint a világjárvány kezdetén – amikor az iparág erősen bízott abban, hogy 2020 őszére visszatérnek a koncertek, csak azért, hogy terveit újra és újra tönkretegyék. (A Coachella például nem egyszer ütemezte át a teljes fesztiválfelállást, de a magyar fesztiválok között is akadnak olyanok, akik kétszer is újraterveztek.) Az oltás kiterjesztésével a 2021-es kilátások minden bizonnyal rózsásabbak, mint egy évvel ezelőtt voltak, de Geoff Gottlieb, a Washingtoni Egyetem fertőző betegségekkel foglalkozó tanácsadó bizottságának ideiglenes elnöke óvatosságra int.

“Az alapján, hogy milyen gyengén teljesítettünk az elmúlt kilenc vagy tíz hónapban, meglepődnék, ha formában lennénk a tavasszal” – mondta.

A legérdekesebb és legújabb gondolatot – mert valljuk be, a fentieket már legalább egyszer hallottuk/olvastuk valahol – azonban Sadie Dupuis (Sad13, Speedy Ortiz) vetette fel, aki egyébként az újonnan megalakult Union of Musicians and Allied Workers tagja is:

“Azt hiszem, sokunknak évek óta turné-Stockholm-szindrómája van: csak elfogadtuk, amit nekünk ajánlottak, és nem láttunk más utat. Jellemzően az év 10 hónapjában vagyok turnén – idén 10 hónapig voltam bezárva. Volt elég időm újragondolni, hogy mit vagyok hajlandó elviselni és mivel érdemes megharcolni, és miről is szól is valójában a mostani szörnyű gyakorlat.”

Úgy véli, hogy a járvány új frontokat nyithat, hogy olyan változásokra törekedhessenek, amelyek igazságosabbá és biztonságosabbá tennék a turnékat azáltal, hogy tárgyalásokat folytatnak olyan ügyekről, amelyeken ezidáig még el sem gondolkodtak a művészek – a szervezők meg pláne nem. Szerinte az, hogy a zenészek és a szakma képviselői többet kommunikáltak otthonról egymással – és a közönségükkel is –, elindított egy folyamatot, ami alapjaiban változtathatja meg a hozzáállásukat. Meglátjuk, persze ehhez először el is kellene indulni, és ahogy olvastuk, ez az indulás egy kisebb káosz is lehet. Mindenesetre több – leginkább nem magyar – kezdeményezés alapján úgy látjuk, hogy a művészek kezdenek másfajta öntudatra ébredni, mint amiben eddig léteztek, kérdés, hogy amikor beindul az éhezők viadala, lesz-e kapacitás az érdekképviseletre.

forrás: koncert.hu